Statut ZSP
UCHWAŁA NR XXI/87/04
RADY MIEJSKIEJ W GONIĄDZU
z dnia 30 czerwca 2004 r.
w sprawie nadania Statutu Zespołowi Szkolno-Przedszkolnemu w Goniądzu
Na podstawie art. 58 ust. 6 w związku z art.5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329; z 1999 r. 106, poz. 496, Nr 28, poz. 153, Nr 117, poz. 759, Nr 162, poz. 1126, Nr 141, poz. 943; z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550; z 2001 r. Nr 104, poz. 1104, Nr 122, poz. 1320, Nr 120, poz. 1268, Nr 117, poz. 759, Nr 12, poz. 136, Nr z 2002 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, Nr 41, poz. 362, Nr 19, poz. 239, Nr 141, poz. 1185, Nr 113, poz. 984; z 2003 r. Nr 200, poz. 1683, Nr 6, poz. 65, Nr 137, poz. 1304, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966) uchwala się, co następuje:
§ 1. Nadaje się statut nowo utworzonemu od dnia 1 września 2004r. Zespołowi Szkolno-Przedszkolnemu w Goniądzu stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Tadeusz Kulikowski
Załącznik
do uchwały Nr XXI/87/04
Rady Miejskiej w Goniądzu
z dnia 30 czerwca 2004 r.
STATUT ZESPOŁU SZKOLNO- PRZERDSZKOLNEGO W GONIĄDZU
Nazwa Szkoły
§ 1. Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Goniadzu. Jest szkołą publiczną dla dzieci i młodzieży. Zespół tworzy: Przedszkole, 6 letnia Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Goniądzu.
Inne informacje o Zespole Szkolno-Przedszkolnym.
§ 2. 1. Siedziba Zespołu Szkolno- Przedszkolnego jest miasto Goniądz.
2. Zespół Szkolno-Przedszkolny mieści się w budynku dotychczasowej Szkoły Podstawowej oraz dotychczasowym budynku Przedszkola w Goniądzu.
§ 3. Obwód Zespołu Szkolno-Przedszkolnego został określony odrebną uchwałą Rady Miejskiej w Goniądzu.
§ 4. 1. Na pieczęci używana jest nazwa: „ Zespół Szkolno-Przedszkolny w Goniądzu”. Na pieczęci placówek wchodzących w skład Zespołu używa się nazwy o treści:
„ Zespół Szkolno-Przedszkolny – Przedszkole Samorządowe w Goniądzu”
„ Zespół Szkolno-Przedszkolny – Szkoła Podstawowa w Goniądzu”
„Zespół Szkolno-Przedszkolny – Gimnazjum w Goniądzu”
§ 5. Zespołowi Szkolno-Przedszkolnemu nadaje imię organ prowadzący na wniosek Rady Szkoły lub wspólny wniosek Rad Pedagogicznych, Rady Rodziców i samorządów uczniowskich.
§ 6. 1. Organem prowadzącym Zespół Szkolno-Przedszkolny jest Gmina Goniądz.
2. Organem nadzorującym Zespół Szkolno –Przedszkolny jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.
3. Zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania czas cyklu kształcenia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym wynosi:
a) w szkole podstawowej – 6 lat,
b) w gimnazjum – 3 lata.
4. Za zgodą organu prowadzącego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym mogą być prowadzone
- świetlica,
- stołówka szkolna.
5. W strukturze Zespołu Szkolno-Przedszkolnym funkcjonuje biblioteka szkolna.
Cel i zadania Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.
§ 7. Zespół Szkolno-Przedszkolny realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r ( Dz.U. 1996r. Nr 67 poz. 329 z póź. zm.) oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie a w szczególności :
1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez atrakcyjny i nowatorski program nauczania oraz udział w warsztatach językowych.
2. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonania wybranego zawodu poprzez:
a) organizowanie zajęć z pracownikami biura pracy, firm marketingowych,
b) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
c) rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do warunków Zespołu Szkolno-Przedszkolnego i wieku ucznia poprzez :
a) zapewnienie odpowiedniej bazy uczniom,
b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
c) realizowanie programu wychowawczego.
4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
a) organizowanie zajęć świetlicowych
b) umożliwianie spożywania posiłków
c) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
d) prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej.
Zajęcia, o których mowa wyżej prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, lekarza oraz w miarę posiadanych środków finansowych.
5. Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza przedszkola prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego oraz rocznych i miesięcznych planów pracy przedszkola.
6. Przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum organizują naukę religii zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 8. Zadania opiekuńczo- wychowawcze:
1. Nad uczniami przebywającymi w Zespole Szkolno-Przedszkolnym podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych opiekę sprawuje oraz za ich bezpieczeństwo odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia.
2. Nad uczniami biorącymi udział w zajęciach poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę opiekę sprawują i za bezpieczeństwo uczniów odpowiadaja kierownik oraz opiekunowie wycieczek.
3. Nauczyciele i opiekunowie zobowiązani są do znajomości i pełnego przestrzegania przepisów dotyczących organizowania i przebiegu wycieczek.
4. Kierownikiem, opiekunem wycieczki szkolnej może być nauczyciel upoważniony przez Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Opiekunem może być również osoba spośród rodziców dzieci danej klasy, pod warunkiem wyrażenia zgody i pisemnego oświadczenia współodpowiedzialności za bezpieczeństwo uczestników wycieczki.
5. W czasie trwania wycieczki nadzór nad całokształtem organizacyjnym sprawuje kierownik wycieczki.
6. Nauczyciele pełnią dyżury zgodnie z planem dyżurów organizacyjno-porządkowych, zatwierdzonych przez Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.
§ 9. Zespół Szkolno-Przedszkolny sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami, a szczególnie nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi lub uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku oraz uczniami, którym z powodu różnych warunków rodzinnych, losowych potrzebne są szczególne formy opieki. Dyrektor Zespoły ustala w porozumieniu z rodzicami, opiekunami lub zainteresowanymi przedstawicielami rodziców formy opieki.
Organy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
§ 10. 1. Organami Zespołu Szkolno-Przedszkolnego są:
a) Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego,
b) Rady Pedagogiczne szkół i przedszkola wchodzących w skład Zespołu,
c) Rada Szkoły (jeżeli zostanie utworzona),
d) Rada Rodziców,
e) Samorządy Uczniowskie.
2. Organy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego prowadza swoja działalność w ramach kompetencji określonych ustawa o systemie oświaty i statutem Zespołu.
§ 11. Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego:
1. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.
2. Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3. Przewodniczy Radom Pedagogicznym.
4. Realizuje uchwały Rad Pedagogicznych, jeżeli są zgodne z prawem, niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
5. Powierza stanowisko Wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, Rady Szkoły oraz Rad Pedagogicznych.
6. Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami.
7. Przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.
8. Dysponuje środkami finansowymi.
9. Opracowuje arkusz organizacyjny.
10. Dba o powierzone mienie.
11. Wydaje polecenia służbowe.
12. Dokonuje oceny pracy nauczycieli.
13. Nadaje nauczycielom stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
14. Realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy „Karata Nauczyciela”.
15. Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego.
16. Reprezentuje Zespół Szkolno-Przedszkolny na zewnątrz.
17. Tworzy Radę Szkoły pierwszej kadencji.
18. Współpracuje z Radą Rodziców, Radami Pedagogicznymi i Samorządami Uczniowskimi.
19. Rozstrzyga sprawy sporne pomiędzy organami.
20. Przestrzega postanowień Statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów.
21. Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami.
22. Prowadzi dokumentację pedagogiczną na podstawie odrębnych przepisów.
23. Wykonuje inne zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i przepisów szczególnych.
§ 12. 1. Rady Pedagogiczne:
1) zatwierdzają plany pracy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego po zaopiniowaniu Rady Szkoły(jeżeli została utworzona),
2) zatwierdzają wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmują uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,
4) podejmują uchwały w sprawie skreślenia uczniów z listy,
5) ustalają organizacje doskonalenia zawodowego nauczycieli,
6) Mogą występować z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji Dyrektora lub Wicedyrektora,
7) delegują dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora,
8) opiniują organizację pracy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
9) opiniują projekt planu finansowego,
10) opiniują propozycje Dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
11) opiniują wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
12) wykonują kompetencje przewidziane dla Rady Szkoły zgodnie z art. 52 ust.2 ustawy o systemie oświaty.
2. Rady Pedagogiczne Zespołu Szkolno-Przedszkolnego są kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
3. W skład Rad Pedagogicznych wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole Szkolno-Przedszkolnym.
4. Rady Pedagogiczne ustalają regulamin swojej działalności . Zebrania Rad są protokołowane.
5. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków Rad. Rady zobowiązane są do nie ujawniania spraw mogących naruszyć dobra osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu.
§ 13. Rada Szkoły:
1. W Szkole może działać Rada Szkoły, której powstanie organizuje Dyrektor na łączny wniosek dwóch z pośród następujących podmiotów:
a) Rad Pedagogicznych,
b) Rady Rodziców,
c) Samorządów Uczniowskich.
2. W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie :
a) nauczyciele wybierani przez ogól nauczycieli,
b) rodzice wybierani przez ogół rodziców,
c) uczniowie wybierani przez ogół uczniów.
3. Rada powinna liczyć co najmniej 6 osób.
4. Kadencja Rady trwa 3 lata, dopuszcza się dokonywanie corocznej zmiany jednej trzeciej składu Rady.
5. Tryb wyboru Rady Szkoły określa Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rad Pedagogicznych, Rady Rodziców i Samorządów Uczniowskich.
6. Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera Przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane.
7. W posiedzeniach Rady Szkoły może brać udział z głosem doradczym- Dyrektor Zespołu.
8. Na posiedzenia Rady Szkoły, za jej zgodą, mogą być zapraszane przez Przewodniczącego inne osoby z głosem doradczym.
9. Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, a także :
a) uchwala Statut Zespołu
b) przedstawia wniosek w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych i opiniuje plan finansowy Zespołu,
c) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Zespołem z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności Zespołu, jego Dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w Zespole. Wnioski te maja dla organu charakter wiążący,
d) opiniuje plan pracy Zespołu Szkolno – Przedszkolnego , projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla Zespołu Szkolno – Przedszkolnego,
e) Przedszkolnego własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan Zespołu Szkolno – Przedszkolnego oraz występuje z wnioskami do Dyrektora, Rad Pedagogicznych, organu prowadzącego Zespół Szkolno – Przedszkolny.
10. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu Szkolno – Przedszkolnego Rada Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Szkoły określa regulamin, o którym mowa w ust. 6.
§ 14. Rada Rodziców.
1. W Zespole Szkolno – Przedszkolnym działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację uczniów Zespołu.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów.
3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z ustawą o systemie oświaty i statutem Zespołu.
4. Rada Rodziców może występować do Rady Szkoły, Rad Pedagogicznych i Dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.
5. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin Rady Rodziców.
§ 15. 1. W Zespole Szkolno – Przedszkolnym mogą działać rady oddziałowe stanowiące reprezentację rodziców uczniów danego oddziału.
2. Wyboru rady oddziałowej rodziców dokonuje ogół rodziców uczniów danego oddziału.
3. Rada oddziałowa rodziców działa w oparciu o regulamin Rady Rodziców, o którym mowa w § 14.
4. Rada oddziałowa rodziców może występować do Rad Pedagogicznych, Rady Szkoły i Dyrektora Zespołu Szkolno – Przedszkolnego z wnioskami i opiniamim dotyczącymi spraw oddziału.
5. Rada oddziałowa rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej Zespołu Szkolno – Przedszkolnego.
6. Zasady wydatkowania funduszy Rady oddziałowej rodziców określa regulamin Rady Rodziców.
§ 16. 1. W Szkole Podstawowej i Gimnazjum działają Samorządy Uczniowskie zwane dalej „samorządem”.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie osobno Szkoły Podstawowej osobno Gimnazjum.
3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym, powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami uczniów.
4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny z ustawą o systemie oświaty i statutem Zespołu Szkolno – Przedszkolnego.
5. Samorząd może przedstawiać Radzie Szkoły , Radom Pedagogicznym oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Zespołu Szkolno – Przedszkolnego, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem w szkole, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem,
6) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
6. Samorząd Szkolny ma prawo do wydawania na piśmie opinii dotyczącej pracy nauczyciela, któremu Dyrektor ustala ocenę pracy.
§ 17. Zasady współdziałania organów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi:
1) w ramach właściwego współdziałania organów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego zapewnia się bieżącą wymianę informacji między nimi o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach,
2) sytuacje konfliktowe winny być rozpatrywane najpierw wewnątrz Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w oparciu o własne kompetencje i możliwości organów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego,
3) jeżeli organ, który otrzymał skargę lub wniosek nie jest właściwy do rozpatrzenia sprawy, przekazuje ją w terminie 7 dni organowi właściwemu z powiadomieniem o tym skarżącego lub wskazuje mu właściwy organ,
4) dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego:
a) rozstrzyga sprawy sporne członków Rad Pedagogicznych, jeżeli w regulaminie je pominięto,
b) bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami Zespołu Szkolno – Przedszkolnego,
c) przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
d) dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego, w swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu,
e) wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa i dobra publicznego i w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom Zespołu Szkolno – Przedszkolnego, jeżeli działalność tych organów narusza interesy Zespołu i nie służy rozwojowi jego wychowanków,
f) jeżeli uchwała Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem Zespołu Szkolno – Przedszkolnego, Dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulaminie Rady uzgadnia z nią sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały. W przypadku braku uzgodnienia, o którym mowa Dyrektor przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
5) w sprawach spornych uczniów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego ustala się , co następuje :
a) uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu za pośrednictwem przewodniczącego oddziału,
b) przewodniczący Samorządu w uzgodnieniu z nauczycielem opiekunem przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem Samorządu rozstrzyga sporne kwestie,
c) sprawy nie rozstrzygnięte w powyższy sposób kierowane są do Dyrektora, którego decyzje są ostateczne.
§ 18. 1. Dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego za zgodą organu prowadzącego może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze zgodnie z ustawą o systemie oświaty.
2. Zakres kompetencji dla Wicedyrektora:
1) zastępuje Dyrektora w przypadku jego nieobecności,
2) przygotowuje projekty następujących dokumentów:
a) kalendarz imprez szkolnych,
b) tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,
3) sprawuje nadzór pedagogiczny nad podmiotami wg ustalonego przydziału przez Dyrektora,
4) przygotowuje projekty ocen pracy nauczycieli,
5) wnioskuje do Dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla tych nauczycieli, których bezpośrednio nadzoruje,
6) prowadzi księgi ewidencji uczniów oraz kontroluje spełnianie przez nich obowiązku szkolnego,
7) opracowuje materiały analityczne oraz ocenę dotyczącą efektów kształcenia i wychowania,
8) wykonuje inne czynności i zadania zlecone przez Dyrektora.
3. Osoby, którym powierzono stanowiska kierownicze wykonują zadania ustalone przez Dyrektora Zespołu Szkolno – Przedszkolnego wynikające z organizacji pracy szkoły.
Organizacja Zespołu Szkół
§ 19. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz Zespołu Szkolno – Przedszkolnego opracowany przez Dyrektora z uwzględnieniem przedszkolnego i szkolnego planu nauczania, o których mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania. Arkusz organizacji Zespołu Szkolno – Przedszkolnego zatwierdza organ prowadzący Zespół.
2. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze śroków przydzielonych przez organ prowadzący.
3. Terminy rozpoczyniania i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
4. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 20. 1. Podstawową jednostą organizacyjną Zespołu Szkolno – Przedszkolnego jest oddział. Liczba uczniów w oddziale jest regulowana odrębnymi przepisami. Uczniowie ci w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych programem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Za zgodą organu prowadzącego w Szkole mogą być tworzone oddziały integracyjne.
3. Zespół Szkół Samorządowych realizuje ustalone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
4. Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyreltora Zespołu na wniosek wychowawcy Przedszkola z zachowaniem zasad ochrony zdrowia i higieny, oczekiwań rodziców, nie naruszających obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
5. Dzienny czas pracy Przedszkola w tym przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi 9 godzin.
§ 21. 1. Podstawową formą pracy Zespołu Szkolno – Przedszkolnego są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych od 30 do 60 minut zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 minut. Czas trwania zajęć w Przedszkolu prowadzonych dodatkowo (np. zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii) powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić dla dzieci 5 – 6 letnich ok. 30 minut.
§ 22. 1. Podział oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.
2. Zasady podziału na grupy określa Ramowy Regulamin Organizacji Pracy Szkół.
§ 23. Dyrektor w porozumieniu z Radami Pedagogicznymi i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć , np.: zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym.
§ 24. 1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służacą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. Pracą biblioteki kieruje bibliotekarz.
3. Do zadań bibliotekarza należy:
1) opracowywanie regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,
2) prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
3) określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,
4) organizowanie konkursów czytelniczych,
5) przedstawienie Radom Pedagogicznym informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych oddziałów,
6) wspólpraca z nauczycielami,
7) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,
8) zakup i oprawa książek.
§ 25. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Zespole Szkolno – Przedszkolnym ze względu na warunki związane z dojazdem do domu organizuje się świetlicę szkolną. Praca świetlicy dostosowana jest do potrzeb Zespołu Szkolno – Przedszkolnego. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy liczy, co najmniej 15 uczniów.
§ 26. Szkoła może przyjmować słuchaczy z zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia między dyrektorem szkoły, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 27. Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia:
1. Pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem.
2. Pracownie komputerowe.
3. Salę gimnastyczną.
4. Pomieszczenia biblioteki.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU SZKOLNO – PRZEDSZKOLNEGO
§ 28. 1. W Zespole Szkolno – Przedszkolnym zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
3. Obsługę administracyjno – księgową zapewnia organ prowadzący.
§ 29. 1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Do obowiązków nauczyciela należy:
1) kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,
3) przestrzegać zapisów statutowych,
4) zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
5) usuwać drobne usterki względnie zgłaszać Dyrektorowi ich występowanie,
6) w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów,
7) w sali gimnastycznej i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego sprzętu,
8) na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,
9) pełnić dyżur zgodnie z harmonogramem,
10) przygotowywać się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
11) dbać o poprawność językową uczniów,
12) stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez Zespół Szkolno – Przedszkolny kryteriami,
13) podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,
14) służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
15) wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt,
16) aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach Rad Pedagogicznych,
17) stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,
18) wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych,
19) prowadzić opiekę nad studentami realizującymi praktyki.
§ 30. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje powołany przez Dyrektora na wniosek zespołu kierownik.
4. Do zadań zespołu między innymi należy:
1) wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
2) opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,
3) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§ 31. 1. Dyrektor powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest , by jeden wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza Dyrektor po zsięgnięciu opinii Rad Pedagogicznych. Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonego mu oddziału do chwili ukończenia przez uczniów danego etapu edukacyjnego, chyba, że Rada Rodziców złoży uzasadniony wniosek do Dyrektora o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie uzasadnioną prośbę o zwolnienie go z obowiązków wychowawcy.
§ 32. 1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami Zespołu Szkolno-Przedszkolnego , a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
2) przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
3) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
2. Wychowawca w celu realizacji zadań , o których mowa w ust. 1 winien:
1) diagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
2) opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający wychowanie prorodzinne,
3) utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
4) współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
5) współpracować z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
6) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
7) dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
8) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu, itd.,
9) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając się na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
10) utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,
11) powiadamiać o przewidywanym dla ucznia okresowym/rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem okresu,
12) na tydzień przed posiedzeniem kwalifikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych/rocznych poprzez wpis do dzienniczka ucznia lub zeszytu przedmiotowego,
13) uczestniczyć w zebraniach , tzw. „wywiadówkach”.
3. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).
4. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rad Pedagogicznych, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, pedagoga szkolnego oraz lekarza opiekującego się dzieckiem.
WSPÓŁDZIAŁANIE NAUCZYCIELI I RODZICÓW
§ 33. 1. Nauczyciel i rodzice współpracują ze sobą w sprawach wychowania. Formy współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danym oddziale i w Zespole Szkolno – Przedszkolnym,
b) znajomości zasad oceniania, klasyfikowania i promowania,
c) informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności,
d) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swojego dziecka.
2. Zespół Szkolno – Przedszkolny organizuje spokania z rodzicami nie rzadziej niż raz na kwartał, które stwarzają możliwości wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze w formie:
a) zebrań tzw. Wywiadówek,
b) konsultacji indywidualnych z rodzicami,
c) dodatkowych spotkań wychowawcy oddziału wynikających z potrzeb oddziału.
3. Rodzice są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z Zespołem Szkolno – Przedszkolnym, szczególnie z wychowacą oddziału, do którego uczęszcza dziecko oraz szybkiego reagowania na wskazówki i zalecenia wychowawcy w celu poprawy sytuacji dziecka w Zespole Szkolno – Przedszkolnym.
UCZNIOWIE ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 34. 1. Do Zespołu Szkolno – Przedszkolnego uczęszczają uczniowie w zasadzie w wieku od 7 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.
2. Dyrektor przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony dla Zespołu Szkolno – Przedszkolnego obwód.
3. Dyrektor może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają.
4. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii Poradni Psychlogiczno – Pedagogicznej Dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
5. Do Przedszkola przyjmuje się dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
6. Rekrutację dzieci przeprowadza się na zasadzie powszechnej dostępności.
7. Dziecko winno być przyprowadzone i odprowadzone z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub przez osobę przez nich upoważnioną zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
8. Dzieci sześcioletnie mają prawo do ricznego przygotowania przedszkolnego (rok zero).
§ 35. 1. Uczeń Zespołu Szkolno – Przedszkolnego ma prawo do :
1) informacji na temat wymagań,
2) posiadania pełnej wiedzy na temat kryteriów ocen z przedmiotów i z zachowania,
3) tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
4) poszanowania swojej godności,
5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
6) swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecuch,
7) korzystania z pomocy doraźnej,
8) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
9) nietykalności osobistej,
10) bezpiecznych warunków pobytu w Zespole Szkolno – Przedszkolnym,
11) korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
12) reprezentowania Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w konkursach, przeglądach i zawodach.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:
1) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,
2) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w Zespole Szkolno – Przedszkolnym,
3) wystrzegania się szkodliwych nałogów,
4) przestrzegania zasady kultury współżycia,
5) dbania o honor i tradycje Zespołu Szkolno – Przedszkolnego,
6) podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora, Rad Pedagogicznych oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,
7) zachowania w sprawach spornych trybu określonego w niniejszym statucie, o ile brak możliwości polubownego rozwiązania problemu,
8) okazywania szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom i ludziom starszym poprzez społeczne akceptowane formy.
3. Uczeń Zespołu Szkolno – Przedszkolnego może otrzymać nagrody i wyróżnienia za
1) Rzetelną naukę i pracę na rzecz Zespołu Szkolno – Przedszkolnego,
2) Wzorową postawę,
3) Wybitne osiągnięcia,
4) Dzielność i odwagę.
4. Nagrody przyznaje Dyrektor na wniosek wychowawcy oddziału, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców po zasięgnięciu opinii Rad Pedagogicznych.
5. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów:
1) pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
2) pochwała Dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
3) dyplom,
4) nagrody rzeczowe,
5) wpis do „Złotej Księgi” ( o ile jest prowadzona).
6. Nagrody finansowane są z budżetu Zespołu Szkolno – Przedszkolnego oraz przez Radę Rodziców w miarę posiadanych środków finansowych.
7. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
8. Ustala się następujące rodzaje kar:
1) upomnienie wychowawcy wobec oddziału,
2) upomnienie Dyrektora,
3) upomnienie Dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
4) pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
5) przeniesienie ucznia do równoległego oddziału Zespołu Szkolno – Przedszkolnego tej szkoły.
9. Karę wymienioną w ust. 8 pkt 1 nakłada nauczyciel wychowawca.
10. Kary wymienione w ust. 8 pkt 2, 3, 4 nakłada Dyrektor.
11. Karę wymienioną w ust. 8 pkt 5 nakładają Rady Pedagogiczne.
12. Od każdej wymienionej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem Samorządu, wychowawcy lub rodziców do Dyrektora w terminie 7 dni.
13. W razie potrzeby Dyrektor powołuje komisję do zbadania sprawy w terminie 7 dni od dnia złożenia odwołania. Komisję tworzą : Dyrektor, wychowawca oddziału, przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.
14. Od decyzji komisji przysługuje rodzicom ucznia odwołanie się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
15. Ustala się następujące przypadki , w których Rady Pedagogiczne mogą podjąć uchwałę zobowiązującą Dyrektora do skierowania wniosku do Kuratora Oświaty o przeniesieniu ucznia do innej szkoły:
1) umyślne spowodowanie uszczerbku na zdrowiu innego ucznia,
2) dopuszczanie się kradzieży,
3) wchodzenie w kolizję z prawem,
4) demoralizowanie innych uczniów,
5) permanentne i rażące naruszanie postanowień statutu Zespołu Szkolno – Przedszkolnego.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 36. 1. Zespoł Szkolno – Przedszkolny używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi prxzepisami .
2. Regulaminy określające działalność organów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
§ 37. Zespół Szkolno – Przedszkolny może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 38. 1. Zespół Szkolno – Przedszkolny prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez Zespół Szkolo – Przedszkolny gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 39. 1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie jest Rada Szkoły.
2. Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały.
Metryka strony